Home Izbori Kako se kampanja u medijima vodi van izbornog bloka

Kako se kampanja u medijima vodi van izbornog bloka

13
Izbori i mediji - Srbija izbori
Foto: N1/FoNet/Nenad Đorđević

Kampanja se vodi van izbornog bloka, a posebno označeni deo bloka u medijima namenjen izborima se smanjuje i traje ispod pet minuta, što je nezabeleženo do sada, izjavila je Tanja Maksić iz Balkanske istraživačke mreže (BIRN) na predstavljanju rezultata građanskog nadzora izborne kampanje 2016. godine.

Izborni blok traje od 2,5 do četiri minuta, ali moguće je da pred kraj kampanje on bude duži, rekla je Maksić na konferenciji za novinare.

Prema njenim rečima, u posmatranom periodu od 3. aprila na RTS, Pink i B92 najviše je emitovano izjava Aleksandra Vučića, čak 49, u ukupnom trajanju od 25 minuta. Maksić je ukazala da je dve trećine od tog broja izjava emitovano u „neizbornom bloku“.

Dubravka Valić Nedeljković iz Novosadske novinarske škole rekla je da se u okviru građanskog nadzora kampanje prati 40 TV stanica, 30 štampanih medija, 29 portala u 17 gradova tokom 30 dana.

Do sada je konstatovano da je kampanja počela znatno pre zvanične kampanje koja je počela 1. marta u Republici i 22. marta u Pokrajini, rekla je ona.

Ove izbore odlikuje kampanja van kampanje, negativna kampanja, rat saopštenjima, vidljivijom ulogom žena, instrumentalizacija elementarnih nepogoda, nedostatak balansa u medijima, jačanje onlajn kampanje, rekla je Valić Nedeljković.

Govoreći o kampanji van kampanje, ona je navela primer kada premijer Aleksandar Vučić preseca vrpce i najavljuje subvencije za nove investicije, dok u slučaju kada se to čini na nivou Vojvodine, to se smatra razbacivanjem novca poreskih obveznika.

Valić Nedeljković je rekla da se posmatrala zastupljenost stranaka na javnom servisu i komercijalnim strankama i da je konstatovano da je SNS zastupljena koliko sve ostale stranke zajedno.

Na javnom servisu je SNS bila zastupljena sa 28 odsto, dok na komercijalnim stanicama 46 odsto, dodala je ona.

Kampanja je siromašna kada je reč o predizbornim spotovima i uglavnom se vodi u segmentima besplatnih termina, pošto su partije dužne novac TV stanicama sa prošlih izbora, rekla je Valić Nedeljković i dodala da se „vrte“ četiri spota SNS i po jedan Lige socijaldemokrata Vojvodine, Socijalističke partije Srbije i koalicije DSS-Dveri.

Po završetku izbora, najavila je ona, zatražićemo promenu pravila u izveštavanju koje je utvrdilo Regulatorno telo za elektronske medije, jer su ta pravila „previše komotna“.

Novinarka Tamara Skrozza, koja je nastupala u ime CRTA i Cenzolovke, rekla je da su se posmatrale naslovne strane štampanih medija i tri jutarnja programa, odnosno segmenti prelistavanja štampe, na TV Pink, RTS i N1 u periodu od 23. marta do 11. aprila.

Apsolutni šampion naslovnih strana je Aleksandar Vučić sa 28 naslovnica, od kojih je 15 neutralno, 12 pozirivnih i jedna ne čak i negativna, već sarkastična, rekla je Skrozza i napomenula da mu je Vojislav Šešelj do izricanja haške presude bio takmac sa 18 naslovnih strana.

Ivica Dačić je u proteklih sedam dana imao nešto više naslovnica, ali pre svega zbog sukoba sa SNS, dok je od opozicije najviše bilo Dragana Šutanovca sa šest naslovnih strana, od kojih pet negativnih, rekla je ona.

Jutarnje programe RTS i TV Pink odlikuju „sigurni gosti“, neutralne teme i manji broj novinara kao gostiju koji prelsitavaju štampu, rekla je Skrozza.

Ona je dodala da je N1 svetli primer, jer su u njihovom jutarnjem programu gostovale kolege iz Danasa, Vremena, Kikindskih novina, VICE, koji nisu pozivani na RTS i Pink i mogao je da se čuje pluralizam stavova.

Govoreći o tekstovima na sajtu Cenzolovka o izbornoj kampanji na lokalu, Skrozza je ocenila da se dešavaju stvari koje su neobjašnjive za 21. vek.

Skrozza je navela primer novinarke RTV Kruševac koja je na izbornoj listi SNS, a urednički potpisuje Dnevnik i vesti na toj televiziji.

Izvor: N1 http://rs.n1info.com/