Home Izbori U kojim medijima stanuje opozicija

U kojim medijima stanuje opozicija

68
Novine - Srbija izbori
Foto: Politika

U poređenju sa izborima iz 2014. godine danas je veći broj opozicionih medija među kojima prednjače portali

Kada i najlošije obavešten građanin Srbije može da bude siguran da su izbori blizu? Čim u medijima počnu najave da će uskoro biti otvoren aerodrom „Morava” u Lađevcima. U poslednjih sedam godina počinjao je sa letenjem nekoliko puta. Uvek uoči izbora. I ovogodišnja kampanja startovala je upravo sa tom pričom.

Ali najnovija najava otvaranja „Morave” u medijima je dočekana sa mnogo više podsmeha nego što je to bio slučaj ranijih godina. Da li je to znak da se medijska scena prilično promenila?

Ulogu B 92 kao lidera među opozicionim elektronskim medijima preuzela je N-1, kablovska televizija u vlasništvu američkog investicionog fonda KKR koja je započela sa radom septembra 2014. Nekadašnji lideri Demokratske stranke u pozitivnom kontekstu se poslednjih meseci prikazuju na stranicama „Kurira” što je pre samo dve godine bila retkost. To je potvrdio i gazda Aleksandar Rodić, koji je pokajnički priznao da je nekad bio član izbornog štaba SNS-a. U vreme ljubavi ovog tabloida i vlasti, opozicionari su ili ignorisani, ili su njihove izjave ocenjivane kao skandalozne i licemerne.

Poznavaoci medijskih prilika komentarišu da je Aleksandar Rodić ulogu srpskog Mardoka veoma nerado prepustio Draganu J. Vučićeviću, uredniku trenutno najprodavanijeg „Informera”. Naime, poznato je da na izborima u Engleskoj pobeđuje onaj ko dobije naklonost tabloida u vlasništvu medijskog magnata Ruperta Mardoka. Ali ovo počasno zvanje Vučićević bi ipak morao da podeli. Ne samo sa vlasnikom TV Pink Željkom Mitrovićem, čiji je uređivački koncept u harmoniji sa onima na vlasti, već i sa urednicom Studija B i prezimenjakinjom Ivanom Vučićević. Naročito ako SNS ovlada i Vojvodinom, budući da je deo programskog sadržaja ove beogradske televizije posvećen i problemima severne srpske pokrajine. Zasad je emisija „Horizont” ove televizije retka platforma sa koje se u Vojvodini čuju opozicioni tonovi u odnosu na vlast DS-a i Bojana Pajtića.

U ofanzivu na naprednjake „Kurir” je krenuo nakon što se premijer Vučić usprotivio pokušaju neprijateljskog preuzimanja „Politike” od medijske imperije porodice Rodić. U taj rat protiv vlasti krenuli su naoružani lažnim aferama i tekstovima preuzetih iz drugih medija. Tako je „Kurir” 21. januara objavio da je „Vučićev šofer za šest meseci postao milioner”. Ova priča o sumnjivom bogaćenju predsednika opštine Zemun Dejana Matića već je obelodanjena na portalu „Pištaljka”, ali je redakcija „Kurira” predstavila kao svoju. Naročito je zanimljiv detalj da je tekst postavljen na „Pištaljci” još u martu prošle godine, ali ga je „Kurir” (zlo)upotrebio tek sa 10 meseci zakašnjenja. Ovaj podatak je dokaz da „Kurirov” odnos prema vlasti nema mnogo veze sa borbom za slobodu medija, kako oni predstavljaju nov uređivački koncept.

U novom pogledu na Srbiju, njihova žrtva bio je i vaterpolista Stefan Mitrović, koji je na naslovnici „Kurira” 27. januara mogao da pročita „Ispalio sam Tomu, stao sam uz narod!”, sa insinuacijom da je mladi sportista namerno izbegao rukovanje sa predsednikom Tomislavom Nikolićem prilikom dodela zlatnih medalja na Evropskom prvenstvu. Mitrovićev demanti da se okrenuo publici koja je skandirala njegovo ime i da nije odmah primetio predsednika, sa kojim se potom rukovao što su kamere i zabeležile, sutradan je u „Kuriru” objavljen sa dozom skepse i u dnu pretposlednje stranice lista.

No zato čitaoci „Kurira” sve češće mogu da pročitaju šta o aktuelnoj vlasti misli bivši ministar privrede Saša Radulović, lidera pokreta „Dosta je bilo”. Dokazi o ranijim sukobima Radulovića i „Kurira” uklonjeni su i sa Gugla. Obrisani su svi tekstovi u kojima je ovaj tabloid povezivao Radulovića sa kriminalnim radnjama. Lider pokreta „Dosta je bilo” objašnjavao je da je uklanjanje tih tekstova rezultat sudskog spora, a ne sklapanja nekakvog tajnog pakta. U spomen na nekadašnja razmimoilaženja ostao je samo Radulovićev tvit u kojem je krajem 2014. godine poručio: ’Kurir’ i ’Informer’ nisu novine. Ljudi koji tamo primaju platu nisu novinari”.

Kritike vlasti, a posebno aktuelnog premijera, preovlađuju na talasima Slobodne Evrope i regionalne televizije N-1. Za razliku od „Kurira”, u kojem se u zavisnosti od poslovnih aranžmana porodice Rodić kritikuje samo vlast ili samo opozicija, sajt „Teleprompter” je jedan od malobrojnih portala na kojem se mogu naći kritike na račun pripadnika svih političkih struja bez obzira na to da li su na vlasti ili u opoziciji. Kritikuju pisanje „Kurira”, ali i „Informera”, poteze Aleksandra Vučića, Bojana Pajtića, Saše Radulovića…

Nasuprot „Teleprompteru”, redakcije pojedinih portala biraju koga će da kritikuju i kada će se baviti istraživačkim novinarstvom. Američki Projekat za izveštavanje o organizovanom kriminalu i korupciji (OCCRP), koji finansiraju Američka agencija za međunarodni razvoj (Usaid) i Soros i čiji su ovdašnji članovi BIRN i KRIK, 2014. godine dodelio je Vladimiru Putinu nagradu za najkorumpiraniju osobu. Direktor OCCRP-a za Balkan Endru Salivan objasnio je tu odluku rečima da je Putin u svojoj zemlji „institucionalizovao kriminal, od Rusije napravio mašinu za pranje novca, kriminalizovao Krim i istočni deo Ukrajine”…

„Putin je bio finalista svake godine, pa mu ovo priznanje dodeljujemo za životno delo. Uneo je novine sarađujući sa organizovanim kriminalom. Za njega su lični interesi i interesi njegove zemlje jedno te isto – rekao je Salivan, čovek koji je stožer novinarske istraživačke mreže o korupciji koja pokriva dvadesetak zemalja od Balkana do Centralne Azije. Zanimljivo je da je Salivan novinar kojeg su bosanski mediji svojevremeno optuživali za reketiranje.

————————————————————-

„Kurir” opet menja kurs

Glavni urednik „Kurira” Ratko Femić dva dana na društvenim mrežama podržava KRIK i poziva ministra Lončara da objasni odnos sa „zemunskim klanom”, ali je svojevrsni fenomen da list koji on uređuje o toj aferi nije objavio ni slova. O uzrocima najnovije promene uređivačke politike „Kurira” zasad se samo nagađa, a kao mogući razlog navodi se i činjenica da je „Kuriru” poslednjih meseci osetno opao tiraž. „Adrija medija grupa”, koja izdaje „Kurir”, juče je objavila da je nova generalna direktorka AMG postala Ivana Slović Krčadinac. Do sada je tu funkciju obavljao Aleksandar Rodić, sin osnivača „Kurira” Radisava Raje Rodića.

————————————————————-

USAID i izbori

Ova izborna sezona u odnosu na poslednje dve razlikuje se i po tome što je Američka agencija za međunarodni razvoj (Usaid) odlučila da izdvoji pozamašnu svotu novca u te svrhe. U konkursu koji je objavila početkom februara navodi se da će 450.000 dolara da dodeli jednoj koaliciji organizacija čija će obaveza biti da obavesti građane o izborima, odnosno o kandidatima za koje mogu da glasaju, ali i da nakon izbora prati sudbinu izbornih obećanja.

Interesantno je i to da je ubrzana procedura, pa će se konačna odluka doneti za 50 umesto za uobičajenih 150 dana.

Izvor: www.politika.rs